Schade aan auto’s wordt vooral veroorzaakt door parkeren en manoeuvreren. Dit is bij 40% van de ongelukken, waarbij schade ontstaat, namelijk het geval. In acht van de tien gevallen ontstaat een ongeluk terwijl een bestuurder de auto uit de parkeerplaats manoeuvreert, zo blijkt uit onderzoek van Allianz Centrum en Continental AG.
Aan dit internationale onderzoek ligt een analyse van 3.5000 auto-ongelukken ten grondslag.
65-plussers
Vooral voor oudere bestuurders (65 plus) blijkt parkeren moeilijk. Deze groep automobilisten veroorzaakt namelijk drie keer zoveel ongelukken als bestuurders tussen de 25 en 64 jaar.
Het onderzoek toont verder aan dat een ongeluk, als gevolg van onzorgvuldig parkeren en manoeuvreren, in 4% van de gevallen resulteert in een letselclaim. Hierbij ontstaat deze schade vaak bij het achteruitrijden.
Meest betrokken
Relatief zijn bestelwagens en SUV’s het meest betrokken bij parkeer- en manoeuvreerongelukken. Bestuurders van deze voertuigen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 30% meer ongelukken dan bestuurders van kleinere auto’s. De toename van het aantal ongelukken wordt vooral toegeschreven aan het formaat van deze voertuigen. Deze voertuigen worden namelijk steeds groter en langer. Ook de continue verstedelijking veroorzaakt een toename van het aantal ongelukken.
Parkeerassistentie
Het onderzoek is uitgevoerd om te bekijken parkeerhulpsystemen al effectief zijn. Toch blijkt de effectiviteit nog beperkt. Deze systemen houden vaak nog geen rekening met de zijkant van auto’s, waardoor bestuurders het gevaar over het hoofd zien. Bestuurders vertrouwen te veel op het parkeerhulpsysteem van hun auto waardoor zij niet adequaat reageren op onverwachte situaties. “Ik reed laatst in een andere auto, zonder parkeerhulpsysteem. Nu blijkt dat ik ontzettend naar dat systeem luister, want ik zat gewoon te wachten op een piepje toen ik bijna tegen een geparkeerde auto aanreed”, zo zegt de 23-jarige Laura Ackermans uit Amsterdam.