Onderzoek wijst uit dat personen die ’s nachts de weg op gaan flinke risico lopen op een ongeval. Een Amerikaans experiment wijst uit dat de gevolgen van ’s nachts rijden ingrijpend zijn. Proefpersonen overschreden de wegbelijning en vertoonden regelmatig slaperig gedrag. Instructeurs moesten regelmatig een noodstop maken.
Tijdens een Amerikaans onderzoek onder zestien proefpersonen die na nachtwerk naar huis reden, gebeurden elf bijna-ongelukken tijdens zes van de ritten. De gevaren bleken zo groot, dat zeven experimenten voortijdig werden afgebroken.
Regelmatig ingrijpen
Tijdens het experiment reed een instructeur mee voor de veiligheid. De instructeur moest vervolgens elf keer ingrijpen om een ongeval te voorkomen. Toen de proef overdag werd herhaald, hoefde de bijrijder geen enkele keer in te grijpen. ‘Rijden na een nachtdienst leidt voor zowel bestuurders als overige weggebruikers tot een verhoogd risico op ongelukken’, concluderen de onderzoekers van onder meer de Harvard Medical School in Boston.Â
Hoogleraar verkeerspsychologie Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen is niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. ‘We hebben dit bij eerder Nederlands onderzoek onder vrachtwagenchauffeurs ook gezien.’ Autorijden in het holst van de nacht, tussen drie en zes uur, maakt de kans op een ongeluk tot zestig keer groter dan in de ochtend.
Lange ritten
Volgens de Amerikaanse studie treden gevaarlijke situaties vooral op wanneer bestuurders langer dan 45 minuten achter het stuur zitten. Bestuurders zijn aanvankelijk nog fris. ‘Je hebt meestal eerst een stukje naar je auto gelopen. Dan ben je nog wel even voldoende mentaal geactiveerd’, zegt Brookhuis. Vermoedelijk is het probleem in Nederland minder gezien het feit dat de meeste mensen na een half uur wel thuis zijn.Â