Het Nederlandse verkeer wordt steeds drukker. Om zoveel weggebruikers in goede banenĀ te leiden, zijn verkeersborden onmisbaar. Toch bestonden deze – nu zo vanzelfsprekendeĀ borden – vroeger niet. Hoe zijn de huidige borden tot stand gekomen? Wij hebben hetĀ uitgezocht.Ā
Tegenwoordig zijn er naar schatting circa 1 miljoen verkeersborden in Nederland. Toch zijnĀ deze behulpzame borden er niet altijd geweest. Het korte stukje geschiedenis hieronder vertelt hetĀ verhaal van de totstandkoming van verkeersborden.Ā
De Romeinen
Verkeersborden bestaan al sinds de tijd van de Romeinen. De stenen pilaren gaven echter geen geboden,Ā verboden of waarschuwingen aan, maar de afstand en richting naar Rome. De pilaren waren door het heleĀ Romeinse rijk te vinden om reizigers van dienst te zijn. Alle inwoners van het Romeinse rijk wistenĀ tevens hoe ver ze van hun hoofdstad verwijderd waren.Ā
Eerste verkeersbord
Het is de vraag waar en wanneer het eerste verkeersbord in Nederland te vinden was. VerschillendeĀ gemeentes claimen het eerste officiĆ«le verkeersbord van het land te hebben. Zo had het Noord-Hollandse Bergen een uit 1932 afkomstig, in beton ingelegd, verkeersbord. Dit verkeersbord gaf eenĀ auto en motorfiets weer. Naar verluid heeft de toenmalige burgemeester dit laten plaatsen omdat hij lastĀ zou hebben van het opkomende gemotoriseerde verkeer.Ā
International Road Congres
In het jaar 1908 werden, tijdens het International Road Congres, de eerste afspraken omtrentĀ internationale verkeersborden vastgelegd. Verkeersborden die wij nu kennen,Ā stammen af van dezeĀ afspraken. Verkeersborden werden tijdens het congres in verschillende categorieĆ«n ingedeeld, vanĀ verboden tot verplichtingen en informatie. Het uiterlijk van de borden werd voor de laatste keerĀ vastgesteld in 1968, tijdens de Vienna Convention on Road Signs and Signals. Dankzij deze verdragenĀ zijn in de meeste landen ter wereld de belangrijkste borden grotendeels hetzelfde en dus makkelijk teĀ herkennen. Ā
CBR
In 1934 begon het CBR met het uitdelen van informatiemateriaal waarop de verschillendeĀ verkeersborden te zien waren die in Nederland voorkwamen. Tijdens het praktijkexamen kregenĀ kandidaten vragen over deze verkeersborden. Het schriftelijk theorie-examen startte in 1963. Het kennenĀ van verkeersborden speelde toen een grote rol. Het oefenen van de theorie werd daardoor steedsĀ belangrijker.